Masaż biurowy dla firm – jak wprowadzić nowy benefit?

Jak wprowadzić masaż biurowy dla firm, który jest „mocnym graczem” w procesie dbania o szczęście pracowników? Jak sprawić, by nowy benefit nie stał się firmowym memem? Jak wypalenie przekuć w kreatywne odpalenie? Przychodzimy z konkretnym instruktażem dla HR-owców, jak wprowadzić masaże biurowe do organizacji i – co ważne – jak zadbać o ich odpowiednią ekspozycję w firmie. Jako For Good Health jesteśmy zwolennikami holistycznej, uporządkowanej i długofalowej strategii wellbeingowej, niemniej masaż biurowe to doskonały start lub świetnie uzupełnienie tych działań. 

Przed Wami 5 kroków skutecznego wdrożenia „polityki szczęśliwych pleców” w organizacji. 

masażysta masuje pracowników biurowych

Sprawdź, czy masaż biurowy ma podatny grunt – analiza sytuacji wyjściowej

Coraz częściej wśród pracowników mówi się o niechęci do pracy, o wypaleniu zawodowym i o osłabionej kondycji psychicznej. Stres pracowników to jeden z największych problemów, z którymi zmagają się firmy. Prowadzi do dolegliwości zarówno fizycznych (np. przewlekłe bóle głowy), psychicznych (m.in. wahania nastroju, brak radości z życia, a nawet depresja), jak i behawioralnych (nadmierne spożywanie alkoholu, leków uspokajających, problemy z koncentracją itp.). To z kolei powoduje liczne absencje w firmie, zwiększoną rotację, niską produktywność i zaangażowanie. Czy ten problem dotyczy również Twojej firmy? Zanim wprowadzimy nowy benefit, warto sprawdzić, jaki mamy „klimat” dzięki specjalnie opracowanym kwestionariuszom, np. Wellbeing Index. Po przeanalizowaniu wyników, jesteśmy w stanie: 

  • zauważyć i zrozumieć sytuację wyjściową, np. poziom absencji, spadki koncentracji, poziom zaopiekowania ergonomicznego 
  • wyznaczyć kluczowe obszary naszych przyszłych działań, np. czy chcemy zachęcić pracowników do korzystania z biura stacjonarnego. Masaż biurowy w tym kontekście odgrywa znaczącą rolę „wabika”
  • ułożyć strategię opartą na potrzebach pracowników, czyli restrukturyzować naszą ofertę benefitów w oparciu o konkretne oczekiwania i problemy (w tym zdrowotne) naszych ludzi
  • ograniczyć ryzyko podjęcia nieskutecznych działań, np. brakiem odpowiedniej komunikacji wewnętrznej
  • kontrolować wyniki wdrażania nowego benefitu, np. poprzez cykliczne pulse checki

Na ile nasza organizacja umożliwia tworzenie dobrej, życiowej energii naszym pracownikom? Na ile jej członkowie czują się szczęśliwi i radzą sobie ze stresem? Na ile firma jest otwarta na nowe idee i benefity, które nie wpisują się w „standard”? Odpowiedzi na te pytania wydają się kluczowe na start rozważań o masażu biurowym.

masaż biurowy na evencie

Porozmawiaj z liderami o korzyściach masażu biurowego fla firm i o… emocjach!

Jeśli mamy „namalowany” krajobraz nastrojów i potrzeb w naszej organizacji, warto zaprosić do dalszych rozmów liderów i menedżerów. Z jednej strony przedstawić im liczby w myśl zasady „mów do mnie excelem”, z drugiej – odwołać się do emocji. Kontrowersyjne? Być może! Pamiętaj jednak, że masz do czynienia z osobami, które często są ofiarami karkołomnego pędu do ciągłej poprawy wyników biznesowych i radzenie sobie w świecie kryzysu. Odczuwają tzw. power stress, który często pozostawia nawet najlepszych liderów wydrenowanych fizycznie i emocjonalnie. Oni też potrzebują wsparcia – zaopiekowania, oddechu, chwili dla siebie, odpuszczenia. Masaż biurowy to nie tylko „przerwa od pracy”, to prawdziwy element praktyki uważności – zatrzymania się i pobycia „tu i teraz”. Ponadto, podczas sesji masażowej przychodzą najbardziej błyskotliwe i rozwojowe pomysły (sprawdzone info! )

Action plan – zadbaj o organizację i kalendarz masażu biurowego

Pracownik prawdę Ci powie – to już wiemy. Z całym prawdopodobieństwem powie Ci, że masaż biurowy to doskonały pomysł, więc zdecydujesz się na jego wdrożenie Istotne zatem jest odpowiednie „umiejscowienie” ich w firmowej przestrzeni – i tej fizycznej, i tej mentalnej. Wraz z naszymi Klientami wspólnie zastanawiamy się, jak zaaranżować Strefę Relaksu – możliwości jest wiele. Może to być osobny pokój lub część w open space oddzielona specjalnym parawanem. Twoje ściany są typowo „korporacyjne”? Białe i smutne? Bez obaw. Zadbamy o ekwiwalent zieleni – ścianki z wizualizacjami roślin, żywe kwiaty, świece, aromaterapię. Dodatkowo ważne jest ustalenie cykliczności – na bazie doświadczeń naszych Klientów, najlepsze efekty przynoszą sesje masażowe wykonywane raz lub dwa razy w tygodniu. Pozwala to wprowadzić zdrowe nawyki w życie pracowników, przyzwyczaja ich do wellbeingowej rutyny i – co ważne – przyciąga do stacjonarnego biura. 

Komunikacja wewnętrzna – to ona wzmacnia MOC masażu biurowego 

Wiemy, że Działy HR to często definicja interdyscyplinarności – dbają o motywację, rozwój, rekrutację, wspierają biznes. Dlatego warto wybrać dostawcę, który wesprze działania komunikacyjne – kluczowe ogniwo w zadbaniu o „dobry PR” benefitu. Jak to zrobić? Omnichannelowo! Warto zadbać o działania offline (plakaty, informacje na ekranach, wlepki, ulotki) oraz online. I w tym obszarze możliwości są wyjątkowo szerokie – wszystko zależy od narzędzi, którymi dysponuje pracodawca. Wellbeingowe komunikaty można wpleść do komunikacji mailowej, socialmediowej czy do firmowego newslettera. Świetnym pomysłem jest również wspólny webinar z dostawcą, podczas którego „specjalista ds. szczęścia pracowników” przedstawi korzyści płynące z regularnego masażu. Sky is the limit – szczególnie w świecie komunikacji. 

Ewaluacja i ewolucja w szczęśliwego pracownika!

Wspominaliśmy już o excelu, prawda? Liczby są ważne. Postaraj się, aby działania, które stosujesz, były mierzalne. Badaj regularnie, czy wprowadzane rozwiązania sprawiają, że ludzie biorą mniej zwolnień, czy ich poziom zaangażowania wzrasta i wreszcie – czy są po prostu zadowoleni z wdrożonego benefitu. Takie dane pozwolą Ci monitorować trendy i zmiany różnych zachowań w czasie, co jest szczególnie ważne, gdy pracownicy pracują hybrydowo. Ponadto możesz oceniać zmieniające się dane dotyczące wellbeingu w zależności od takich parametrów jak: pora dnia, dzień tygodnia. wiek pracowników. To da Ci szczegółowy obraz nawyków w całej firmie. 

Czy „masażowe czwartki” staną się memem? Gwarantujemy, że nie! Szczególnie, gdy wybierzesz dostawcę, który jakość stawia na biznesowym podium. Dodatkowo poszukaj firmy, która nie opiekuje się wyłącznie fizycznym wymiarem wellbeingu, ale takiej, która „potrafi w holistyczność”. Misją For Good Health jest kompleksowe uzdrawianie organizacji, dlatego oprócz masaży biurowych, działamy również #NaZdrowie psychiczne i komunikacyjne

Przeczytaj więcej: Wellbeing pracowników a ZFŚS – wszystko, co musisz wiedzieć