fbpx

Praca na stojąco – praktyczne wskazówki fizjoterapeuty

Biurko elektryczne z drewnianym blatem

64 godziny spędzamy na siedząco w ciągu tygodnia, oznacza to, że dziennie spędzamy w pozycji siedzącej 9 godzin. Niestety, długotrwałe siedzenie to zmora naszych czasów – zwiększa szanse na zgon o 40%. Nie są to optymistyczne wiadomości. Jest jednak nowoczesne rozwiązanie, które może poprawić komfort pracy i wpłynąć korzystnie na zdrowie kręgosłupa.

Praca wykonywana na siedząco to coś do czego przywykliśmy. 70% osób czynnych zawodowo pracuje w pozycji siedzącej! To duże obciążenie dla pleców – wielogodzinne trwanie w takiej pozycji przyczynia się do poważnych dolegliwości bólowych kręgosłupa. Aby dać plecom wytchnienie należy robić częste przerwy – według rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, pracownikowi przysługuje 5-minutowa przerwa po każdej przepracowanej godzinie. 

Częste wstawanie, spacery do kuchni po wodę czy ćwiczenia w przerwie od pracy to czynności, które pomagają w utrzymaniu zdrowego kręgosłupa. Gdzie jeszcze szukać aktywności w ciągu dnia pracy? Niezwykle pomocna przy zmianie pozycji i utrzymaniu ciała w ruchu jest praca na stojąco. Z pomocą przychodzi tutaj biurko elektryczne z regulacją wysokości. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak wiele korzyści niesie za sobą to nowoczesne rozwiązanie. 

Praca na stojąco przy biurku elektrycznym – korzyści

 

Praca na stojąco naprzemiennie z pozycją siedzącą jest bardzo dobrą formą dbania o zdrowie. W trakcie pracy umysłowej bardzo ważne jest częste zmienianie pozycji oraz zwiększona ilość ruchu – radzi fizjoterapeutka For Good Health.

Dlaczego ruch i zmiana pozycji są tak istotne? Nasze ciało stworzone jest do tego, by być w ruchu – to jego naturalna potrzeba. 

  • Pracując na stojąco mamy możliwość wykonywania więcej ruchów, lepiej angażujemy mięśnie nóg i tułowia niż podczas siedzenia. 
  • Kiedy stoimy nasze plecy są mniej obciążone niż podczas pracy siedzącej, a narządy wewnętrzne nie są uciśnięte, dzięki czemu wszystkie mięśnie i tkanki są dotlenione. 
  • Pozycja stojąca ma dobry wpływ nie tylko na ciało, ale też na umysł – podnosi koncentrację i pobudza kreatywne myślenie, dzięki czemu praca staje się bardziej efektywna.

 

Biurko elektryczne – dlaczego warto?

Każdy z nas jest inny, dlatego nasze potrzeby różnią się od siebie. Ergonomiczne stanowisko pracy to przede wszystkim wybór odpowiedniego biurka, dostosowanego do indywidualnych potrzeb. 

  • Biurko elektryczne dopasowuje się do wysokości naszego ciała – z pomocą jednego przycisku możemy zwiększać lub zmniejszać wysokość biurka. To pozwala nam uniknąć nie ergonomicznej pozycji takiej jak nadmierne pochylenie obciążające odcinek lędźwiowy oraz kark. 
  • Możliwość zapisania wysokości biurka w pamięci urządzenia pozwala płynnie zmienić pozycję pracy.
  • Dzięki prostej regulacji, z biurka może korzystać każdy, niezależnie od wzrostu – indywidualna zmiana wysokości blatu.
  • Możliwość wyboru dodatkowych akcesoriów, które zapewnią jeszcze lepszy komfort pracy: podstawka pod laptop, uchwyt do monitora, gniazdo blatowe, ładowarka indukcyjna, prowadnica i maskownica na kable.

Biurko elektryczne z regulacją wysokości – ergonomiczna praca na stojąco

Kiedy organizujesz miejsce pracy siedzącej, dostosowujesz ustawienie biurka, fotela i komputera. Ta sama zasada działa w przypadku pracy na stojąco. Ergonomiczne biurko elektryczne z regulacją wysokości to rozwiązanie, które zapewni komfort pracy i dobre zdrowie. Możliwość płynnej zmiany wysokości ułatwia szybką zmianę pozycji podczas pracy. O to jak zadbać o ergonomię w czasie pracy stojącej, zapytaliśmy naszą fizjoterapeutkę: 

  • Górna krawędź monitora powinna być ustawiona na linii wzroku w odległości wyciągniętego ramienia. 
  • Przedramiona należy oprzeć o blat biurka, a barki pozostawić rozluźnione. 
  • Kąt zgięcia w łokciu powinien wynosić około 90 stopni.
  • Przedramiona ustawione równolegle do podłogi. 
  • Nadgarstki nie mogą być nadmiernie zgięte w żadną ze stron. 
  • Nie należy opierać się o biurko i pochylać nad nim – łokcie powinny znajdować się blisko ciała. 
  • Podczas używania laptopa, należy korzystać z dodatkowej myszki i klawiatury, a laptop ustawić na podstawce, tak aby jego górna krawędź była na wysokości wzroku. 

 

Praca na stojąco – jak i ile stać?

To jak długo możemy stać jest zależne od tego w jakiej kondycji fizycznej jesteśmy oraz jak długo jesteśmy w stanie utrzymać prawidłową postawę – mówi fizjoterapeutka For Good Health.  Poprawna postawa stojąca obejmuje:

  • stopy ustawione równolegle, na szerokość bioder,
  • uda ustawione neutralnie, kolana nie uciekają do wewnątrz,
  • miednica ustawiona neutralnie: pośladki i brzuch powinny być aktywne,
  • żebra opuszczone, unikamy nadmiernego wypychania klatki piersiowej do przodu,
  • barki cofnięte i opuszczone w dół,
  • głowa ustawiona tak, aby uszy były nad barkami i biodrami.

Biurko elektryczne a praca na stojąco – co jeszcze warto wiedzieć?

Podczas pracy stojącej warto mieć w pobliżu zwinięty ręcznik, wałek lub kostkę do jogi, aby wykorzystać je do uelastycznienia łydek i stopy. W trakcie stania warto pamiętać cały czas o ruchu i ćwiczeniach – można wykonywać ćwiczenia mobilizacyjne, skłony tułowia, krążenia bioder, marsz w miejscu. Ważne jest też odpowiednie obuwie – lepiej unikać wysokich butów i wybierać płaskie obuwie – radzi fizjoterapeutka For Good Health. 

 

Biurko elektryczne do pracy na stojąco – jakie wybrać?

 

 

Wybór biurek jest coraz większy. Może wydawać się, że biurka nie różnią się znacząco od siebie, otóż nie – różnią się bardzo. Co jest najważniejsze przy wyborze odpowiedniego sprzętu? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, co oferuje biurko, jakie daje możliwości. Biurko elektryczne wyróżnia się wśród innych, ponieważ to ono dopasowuje się do nas, a nie my do niego. Opcja zmiany wysokości jest bardzo prosta – wystarczy jeden przycisk, żeby dopasować wysokość biurka do własnego wzrostu. Dodatkowym atutem biurka elektrycznego jest możliwość zapisania w pamięci urządzenia wcześniej ustawionej wysokości do pracy na stojąco i na siedząco. Dzięki temu rozwiązaniu zmiana pozycji podczas pracy jest płynna i nie wymaga czasu. Ergonomiczne biurko elektryczne zapewnia komfortową pracę z jednoczesną dbałością o zdrowie całego ciała, dlatego wpisuje się w dzisiejsze potrzeby wszystkich pracujących wiele godzin przed komputerem.

Jeśli chcesz zmienić jakość swojej pracy na home office, zatroszczyć się o swój kręgosłup lub po prostu wypracować zdrowe nawyki, sprawdź propozycję biurek elektrycznych ErgonomeWygodny i łatwy w obsłudze konfigurator pomoże dokładnie określić jak ma wyglądać zamówiony produkt – samodzielnie można wybrać wymiar i materiał blatu, rodzaj i kolor stelaża i dodatkowe akcesoria. Dzięki tej funkcji biurko można dostosować do każdej przestrzeni – bez względu na to, czy jest to duże biuro czy mały pokój.

 

Podsumowanie

Wiemy już, że nasze ciało nie lubi stagnacji, a długotrwałe przebywanie w jednej pozycji nie służy naszym plecom. Mamy ogromny wpływ na to jak będziemy wyglądali i czuli się za kilka lat. Już dziś możemy wprowadzić zmiany, które przyczynią się do poprawy jakości naszej pracy. Jeśli nauczymy się tych kilku podstawowych zasad ergonomicznej pracy, wprowadzimy więcej ruchu i wyposażymy się w sprzęt, który sprawi, że nasza praca będzie nie tylko zdrowa, ale i przyjemna, to na pewno zaprocentuje w przyszłości. Dzięki takim wynalazkom jak biurko elektryczne możemy diametralnie zmienić swoje przyzwyczajenia i bez wyrzutów sumienia, że robimy krzywdę swoim plecom, wykonywać codzienną pracę przed monitorem komputera. Inwestowanie w pozytywną energię, produktywność, dobry nastrój i zdrowe ciało zawsze się opłaca.