Jak mawia Dominika z naszego zespołu: „czasem trzeba stracić czas, aby zyskać czas”. Zachowanie balansu pomiędzy pracą a chwilami oddechu jest kluczowe, by utrzymać dobrą energię i wysoką wydajność przez cały dzień. Jednak nie zawsze jest łatwo określić optymalną częstotliwość, długość i charakter przerw. Power nap? Spacer? A może masaż biurowy? Właśnie w takich sytuacjach przestudiowanie (zdrowej) dawki danych statystycznych może okazać się przydatne. Sprawdź, jak robią to inni!
Przerwy w pracy a efektywność
Długość i częstotliwość przerw
Ok. 38% respondentów badania zgłosiło robienie przerw krótszych niż 30 minut.
35% stwierdziło, że codziennie spożywają posiłki przy biurkach lub stanowiskach pracy. 22% przyznało, że nie bierze żadnych przerw w pracy, z wyjątkiem przerw na toaletę i posiłki.
Badania wskazują, że pracownicy prawdopodobnie mają niższy poziom dobrostanu, jeśli mają krótkie przerwy lub w ogóle nie biorą przerw w pracy.
Obawy i percepcja
Według badania Tork, niemal 20% pracowników martwi się, że ich szefowie nie będą ich uważać za pracowitych i produktywnych, jeśli regularnie będą robić sobie przerwy. Dodatkowo 13% obawia się oceny ze strony współpracowników, a 38% pracowników nie czuje zachęty do brania przerw.
Przerwy a produktywność
Prawie 40% osób twierdzi, że tylko okazjonalnie, rzadko lub w ogóle nie bierze przerw w ciągu dnia pracy. Co ciekawe, prawie jedna czwarta (22%) ludzi czuje się winna lub sądzona, gdy oddala się od pracy w połowie dnia.
Płeć a przerwy
Zgodnie z badaniem Tork, kobiety są ponad dwukrotnie bardziej skłonne (67%) niż mężczyźni (33%) do rezygnowania z przerw w pracy.
Optymalne interwały
Niektórzy ludzie przechodzą od pełnej koncentracji do zmęczenia co 90 minut, dlatego najlepiej działa dla nich przerwa co 75–90 minut.
„Złoty kwadrans” produktywności
Najbardziej produktywni pracownicy angażują się w związane z pracą zadania przez 52 minuty, po czym biorą 17-minutową przerwę. To 15-20 minutowe okno to „złoty kwadrans”, w którym mózg może się odłączyć, pozostawiając uczucie odświeżenia, ale nie na tyle długo, by stracić skupienie.
Wyzwania i preferencje
21% pracowników Gen Z twierdzi, że nie mają wystarczająco dużo czasu w ciągu dnia, aby wykonać pracę, gdy biorą przerwę. Co piąty mówi, że unika przerw, aby jak najszybciej zakończyć dzień pracy.
Przerwy w pracy a kreatywność
Korzyści z robienia przerw w pracy są “niekończącą się historią” i mają pozytywny wpływ zarówno na pracowników, jak i na pracodawców. Badania i statystyki potwierdzają, że regularne przerwy w ciągu dnia poprawiają ogólną efektywność i dobrostan zawodowy. Odzyskanie energii, zwiększone poczucie szczęścia, większa produktywność to tylko niektóre z aspektów, które stanowią o znaczeniu przerw w miejscu pracy. Spójrzmy na statystyki:
Odzyskanie energii
Niemal 90% pracowników twierdzi, że przerwa pomaga im poczuć się odświeżonymi i gotowymi wrócić do pracy.
Poczucie przynależności
Badanie Tork wykazało, że pracownicy, którzy codziennie mogą pozwolić sobie na przerwę, czują się bardziej doceniani przez pracodawcę. Aż 81% z nich ma silne pragnienie bycia aktywnym ambasadorem firmy.
-Zwiększone poczucie szczęścia
94% pracowników uznaje, że są szczęśliwsi, gdy mogą sobie pozwolić na przerwę.
Większa produktywność
86% respondentów twierdzi, że przerwa pomogłaby im zwiększyć produktywność w pracy.
Zwalczanie wypalenia zawodowego
59% pracowników uważa, że większa liczba przerw poprawiłaby ich zadowolenie z pracy, a 43% uważa, że wpłynęłoby to pozytywnie na ich ogólne szczęście. Dodatkowo, 37% respondentów uważa, że regularne przerwy w ciągu dnia wpłynęłyby pozytywnie na ich zdrowie.
Mikroprzerwy a efektywność
Niedawne badania wykazały, że ludzie są bardziej skłonni do podejmowania mikroprzerw w pracy w dniach, gdy są zmęczeni. Badacze stwierdzili, że mikroprzerwy pomagają zmęczonym pracownikom lepiej angażować się w pracę przez cały dzień.
Wzrost wydajności
78% pracowników zgadza się, że przerwa z dala od biurka poprawia ich wyniki zawodowe.
Przerwy w pracy z “życie biurowe”
Podczas przerw w pracy dominują cztery główne rodzaje aktywności (wykluczając przerwy na toaletę i posiłki), które stanowią aż 74% wszystkich przerw:
- Rozmowy z kolegami na tematy niezwiązane z pracą
- Sprawdzanie telefonów pod kątem wiadomości czy aktualizacji spoza sfery zawodowej
- Krótkie spacery na świeżym powietrzu lub wokół biura
- Przeglądanie internetu w poszukiwaniu treści niezwiązanych z pracą
Choć te rodzaje aktywności mogą być odprężające, warto zastanowić się, czy nie jesteśmy w stanie jeszcze bardziej „zoptymalizować”. Eksperymentowanie z innymi formami odpoczynku może przynieść korzyści w postaci zwiększonej efektywności i satysfakcji zawodowej. Może to być także okazja do odkrywania nowych sposobów na regenerację, które wpłyną pozytywnie na nasze codzienną wydajności i dobrostan w pracy. Firmy takie jak Novo Nordisk, Allianz, Grupa Żywiec czy Żywiec Zdrój regularnie korzystają z masaży biurowych. Efekty? Szczęśliwi pracownicy i szczęśliwe organizacje.
Bibliografia:
Quantum Work: “The Importance of Breaks at Work”, cited in January 2023 (Source)
Robert Half: “More Than Half Of Workers Take 30 Minutes Or Less For Lunch, Survey Says”, cited in January 2023 (Source)
Time: “The Exact Perfect Amount of Time to Take a Break, According to Data”, cited in January 2023 (Source)
SAGE Publishing: “The Importance of Employee Breaks”, cited in January 2023 (Source)