Ból karku, czyli Tech-neck

CZYM JEST TECH-NECK?

Uporczywy ból karku, napięte mięśnie ramion, częste bóle głowy, do tego poprzeczne zmarszczki na szyi i zwiotczała skóra. To tylko kilka objawów wskazujących na istnienie tak zwanej technologicznej szyi, czyli tech-neck. Mianowicie, jest to nowa jednostka chorobowa, efekt nadużywania smartphonów, tabletów i laptopów. A właściwie, korzystania z nich w sposób, który szkodzi naszemu zdrowiu.

ból karku - tech-neck, czyli technologiczna szyja

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile czasu dziennie spędzasz z pochyloną głową? Wpatrując się w ekran telefonu czy tabletu? Zapewne nie. Odpowiedź jest prosta i niestety brutalna – o wiele za dużo. W dzisiejszym świecie trudno sobie wyobrazić, życie bez tych urządzeń, mamy tam dosłownie wszystko, począwszy od terminarza, dostępu do banku, gazety po aplikacje do zakupów, rozrywki, transportu, na latarce kończąc. Niestety trudno, też sobie wyobrazić życie bez zmęczenia karku i napiętych mięśni. Oraz dnia gdy po godzinach pracy nie myślisz zbawiennym masażu.

Gdy ból karku to dopiero początek …

Ból jest objawem tego, że w organizmie dzieje się coś złego. Wskazuje, że danym obszarem należy się zainteresować, znaleźć przyczynę i starać się ją wyeliminować. Długotrwałe przebywanie w „pozycji wymuszonej” jaką jest pochylenie głowy może skutkować, powstaniem wad postawy, szybszym pojawieniem się zmian zwyrodnieniowych oraz uszkodzeniami w kręgosłupie – dyskopatią, a to wiąże się z ogromnym bólem. Z badań przeprowadzanych przez naszą firmę w roku 2017, na grupie 300 pracowników biurowych 68 % z nich skarży się na ból karku i okolicy szyi.

zgięcie głowy - ból karku

Pora zacząć działać, od teraz!

    • popraw swoją postawę – podczas pracy na laptopie wykorzystuj przybory ergonomiczne, które umożliwiają siedzenie w wygodniej i bezpiecznej pozycji- podstawka po laptop, klawiatura.
    • kontroluj ustawienie swojej głowy – nikt za Ciebie tego nie zrobi. Nie wyciągaj brody do przodu! Korzystając z telefonu lub tabletu unieś go do wysokości wzroku, a wyprostuj szyje.
    • daj urlop szyi – podczas weekendu, czy wakacji ogranicz do minimum korzystanie ze smartphonu.
    • rusz głową – zacznij ćwiczyć, cokolwiek. Każdy ruch jest lepszy niż siedzenie. Niezastąpione są krótkie ćwiczenia podczas dnia pracy. Ulgę mogą przynieś zwykłe krążenia głowy, ćwiczenia izometryczne mięśni karku lub chociażby rozruszanie ramion.
    • gdy masz dzieci – pamiętaj czym skorupka za młodu, nasiąknie tym na starość trąci. Dzieci nie dbają o swoje zdrowie, nie zwracają uwagi na postawę, nie wiedzą jak prawidłowo siedzieć, ale doskonale wiedzą jak włączyć bajkę w telefonie, lub ulubioną grę. Przyjmują zazwyczaj nieprawidłową postawę, bo taka jest wygodniejsza. Niestety, złe nawyki bardzo trudno zastąpić w przyszłości prawidłowymi. Więc w tym przypadku rodzicu, sprawa jest w Twoich rękach. Zastosuj wszystkie rady, które przytoczyliśmy dla Ciebie w życiu swojego dziecka.

©For Good Health