Czy wellbeingowe eldorado istnieje? Poznajcie Allianz Trade!

Wywiad z Barbarą Dunaj – HR Business Partnerką w Allianz Trade

Joanna Pietrzak, For Good Health: Wellbeing – czym jest dla Państwa organizacji? Jaka jest jego definicja według Allianz Trade?

Barbara Dunaj, Allianz Trade: W naszej organizacji od lat staramy się myśleć i działać kompleksowo w obszarze wellbeingu. Patrzymy holistycznie na „dobrostan” pracowników – zaczynając od zadbania o sferę zdrowotną, psychologiczną, emocjonalną, społeczną, kończąc na rozwoju osobistym. I ta holistyczność jest dla mnie najważniejsza. Podam przykład, wiele lat temu pierwszą akcją work-well w Allianz Trade było zapewnienie ergonomicznego i zdrowego miejsca pracy. Organizując indywidualne spotkania z fizjoterapeutą przy biurku odświeżyliśmy znajomość przepisów BHP, ustawiliśmy poprawnie fotele i monitory, uwrażliwiliśmy pracowników na potrzebę wykonywania ćwiczeń w trakcie pracy, wskazywaliśmy na właściwe ułożenie dłoni na klawiaturze. Finalnie zakupiliśmy indywidualnie dobrane elementy wyposażenia miejsca pracy (regulowane biurka) oraz poprawnie ustawiliśmy biurka zwracając uwagę na oświetlenie. Równolegle zadbaliśmy również o odświeżenie „ergonomicznych podróży samochodem” dla naszych przedstawicieli handlowych.

Rok temu rozpoczęliśmy kompleksowy remont powierzchni biurowej. Dziś mamy cudownie zaopiekowaną przestrzeń, która sprawia wrażenie przytulnej atmosfery z profesjonalnie przygotowanym, nowoczesnym miejscem pracy z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń work-well. Przykładowo, salki konferencyjne są przystosowane do mniejszych spotkań (np. webexy) odbywanych „na stojąco”. A skoro już mowa o spotkaniach, piątki ogłosiliśmy “dniem bez spotkań” – jako gwarancję spokojniejszego wejścia w weekend lub poświęcenia godziny na własny rozwój osobisty.

JP: Czy swoimi aktywnościami wspieracie pracowników w zachowaniu balansu między życiem a pracą?

Barbara Dunaj: Szczęście prywatne i równowaga o którą Pani pyta wspierają sukces zawodowy. Dlatego staramy się zadbać o to, aby pracownicy czuli nasze wsparcie w tym obszarze. Problemy życia rodzinnego implikują apetyt na pracę; dlatego w Allianz Trade  poza szkoleniami merytorycznymi, często proponujemy webinary o tematyce socjologicznej, np. „Jak zrozumieć nastolatka”, „Toksyczne relacje w związkach” czy „Wartości wynikające z różnorodności międzypokoleniowej (nie tylko w życiu zawodowym)”.

Jak wspominałam, do tematu wellbeingu podchodzimy holistycznie – oznacza to przyjrzenie się również potrzebom finansowym. Dziś benefity dostarczane przez pracodawcę na stałe zawierają:  dopłatę do pracy w trybie home-office, elastyczne godziny pracy a także  benefity, które są niepowtarzalne, elastyczne i dopasowane do jego potrzeb – tu i teraz.

JP: Dlaczego zdecydowali się Państwo na tak szerokie i różnorodne zaopiekowanie jeżeli chodzi o zdrowie pracowników? Jaka jest geneza?

Barbara Dunaj: Zdrowie fizyczne jest punktem wyjścia w programach wellbeingowych. Zdrowy pracownik jest bardziej zmotywowany, angażuje się, buduje pozytywną atmosferę. Osobiście postrzegam to jako zadbanie o potrzeby z samych podstaw piramidy Maslowa. W tym obszarze często wspiera nas zespół For Good Health. Przywołam kilka wspólnych projektów:

  • Wspomniany już “check ergonomiczny”. Projekt został wykonany wiele lat temu, kiedy każdy w firmie miał przypisane własne biurko. Otrzymaliśmy wówczas raport końcowy z szeregiem rekomendacji od fizjoterapeutów FGH, które dziś wykorzystaliśmy podczas remontowania powierzchni biurowej i tworzenia „flex-desków”. Przy formule pracy biurowej ergonomia to podstawa. Dolegliwości kręgosłupa wiążą się z długofalowym leczeniem czy rehabilitacją, a dla pracodawcy z długookresową nieobecnością w pracy. Stoimy na stanowisku: lepiej zapobiegać, niż leczyć! Dodatkowo podczas wspomnianego projektu nie zapomnieliśmy o pracownikach, którzy wiele godzin spędzają w samochodzie służbowym. For Good Health przygotowało nam pakiet informacji  jak prawidłowo ustawić kierownicę, jak rozsądnie planować podróż, jak zapobiegać zmęczeniu.
  • Innym przykładem współpracy podczas restrykcyjnego lockdown’u były indywidualne spotkania on-line z dietetykiem lub fizjoterapeutą. Miało to dla nas podwójne znaczenie – szczególnie w tym trudnym czasie ponieważ  można było otrzymać profesjonalną pomoc,  utrzymać zdrowe nawyki w wyjątkowo niezdrowych okolicznościach oraz po prostu z kimś porozmawiać. Przeciwdziałaliśmy izolacji społecznej.
  • Porady dietetyczne dla naszych pracowników to również ciekawe inicjatywy tzw. tygodnia dietetycznego – każdy dzień w tygodniu był dniem innego koloru warzyw i owoców. Połączyliśmy tu edukację z lekkim, humorystycznym akcentem, aby przekaz skuteczniej trafił do naszych pracowników. Przykładowo, podczas “czerwonego tygodnia” dostarczaliśmy na „ryneczek” zestaw czerwonych warzyw i owoców, a w komunikacji przesyłaliśmy informacje o zawartości składników odżywczych i przepisach kulinarnych.
  • Niecodzienną akcję przygotowaliśmy kilka lat temu z okazji Dnia Dziecka. Pani Dominika (koordynatorka projektu z ramienia For Good Health) zaprosiła swoją –  wówczas dwuletnią – córeczkę do „gotowania na ekranie” wraz z dziećmi naszych pracowników. Oliwka gotowała z dietetykiem, instruowała, komentowała – przy tym wszystkim świetnie bawiąc się ze wszystkimi uczestnikami po drugiej stronie ekranu. Powstały pyszne, kolorowe kulki mocy, a atmosfera spotkania – dzięki przesłanym na koniec dnia zdjęciom –  została z nami na długo 🙂

JP: Czy realizujecie Państwo jakieś dodatkowe akcje, może bardziej “lifestylowe” lub związane z praktyką mindfulness?

Barbara Dunaj: Tak, za nami szereg aktywności tego typu. Szczególnie wspominam:

  • Nietypowy webinar “Bezpieczne wakacje nad morzem, w górach i nad jeziorem”, zorganizowany przed wakacjami, we współpracy z Anne Piżl, ratownicą medyczną. Rozmawialiśmy o bezpiecznym zachowaniu w górach, np. podczas burzy, nad morzem (np. jak nie dać się porwać przez prądy przybrzeżne) lub nad jeziorem (jak reagować na udar słoneczny) czy jak właściwie udzielać pierwszej pomocy. Wydawać się może , że są to powszechnie znane zasady ale jakże istotne i ważne szczególnie na początku sezonu urlopowego.
  • Oczywistym były działania, które podjęliśmy po wybuchu wojny w Ukrainie, np. webinar z psychologiem pt. “Jak rozmawiać o wojnie z dziećmi” czy “Jak radzić sobie z emocjami i stresem”.
  • Inicjatywa “ZenWeek”, w ramach której zorganizowaliśmy webinar o przebodźcowaniu w codziennym życiu. W agendzie spotkania było mnóstwo praktycznych informacji o treningu uważności i wskazówek, jak odnaleźć się w świecie szumu informacyjnego a wszystko z wykorzystaniem sfery mindfulness.
  • Celebrowaliśmy również “Dzień Kobiet”, ale w duchu inkluzywności, nie zapominając o Dniu Mężczyzny, który przypada na 10 marca. Szukaliśmy wówczas oferty zarówno dla naszych Pań i Panów. For Good Health zaproponowało masaż dłoni, na który mogliśmy zaprosić koleżanki i kolegów. Zaopiekowała się nami fantastyczna masażystka – to były zdecydowanie “ręce, które leczą”! 🙂 Kalendarz dla obu dni był w pełni zapełniony!
  • Ponieważ lato zbliża się wielkimi krokami podzielę się również naszą inicjatywą pt. “Lodowy Poczęstunek”. To był prawdziwy hit! W lecie niewiele osób przychodziło do biura, większość była na home office. Naszym sposobem na “zmotywowanie” ich do spotkania w biurze , był “lodowy przystanek” – cztery smaki lodów rzemieślniczych do wyboru, nakładane tradycyjnie, w wafelkach. Dodatkowo w strefie chilloutu zorganizowaliśmy – kawę z ekspresu, leżaki, muzykę. Frekwencja przerosła moje oczekiwania!
  • Wspominałam już, jak ważne jest zadbanie o profilaktykę zdrowotną. Dostęp do dobrego pakietu medycznego to już praktycznie standard. Pracownik w dniu zatrudnienia przyjmuje tę informację i trochę zapomina z niej korzystać. Dlatego rolą dobrego HR-u jest cykliczne przypominanie np. o profilaktycznych badaniach nie tylko tych wymaganych prawem pracy (przykładowe pakiety: „Zdrowa kobieta”, “Zdrowy mężczyzna”) lub możliwości skorzystania z infolinii wsparcia EAP, gdzie mamy pakiet konsultacji z psychologiem, doradztwo finansowe, podatkowe oraz prawne.
  • W Allianz Trade cykliczną listopadową akcję “Movember” zawsze staramy się przygotować wyjątkowo. Poprosiliśmy panów, by robili sobie zdjęcia z wąsami. W ubiegłym roku natomiast zorganizowaliśmy webinar z Arielem Szczotokiem, ratownikiem medycznym, który w bardzo prosty sposób przedstawił, co i jak trzeba badać – nie tylko w listopadzie. To było spotkanie “z jajami” (nomen omen) 😉 Następnie wykorzystaliśmy te materiały do działań komunikacyjnych. Akcja zaangażowała naszych pracowników, ale też zmotywowała ich do profilaktyki – ten cel był nadrzędny!
  • Nie jest nam obca również profilaktyka onkologiczna. Tu przywołam pouczające i bardzo wzruszające spotkanie pt. “Jak złapać raka za rogi albo najlepiej nie złapać go wcale”. Program spotkania był przygotowany tak, aby nie tylko zarekomendować badania profilaktyczne, ale również „oswoić” pracowników z tematem choroby nowotworowej, np. umiejętnością rozmowy z osobami ze zdiagnozowaną chorobą onkologiczną – przecież rak to nie wyrok, a znajomi (nie tylko rodzina) powinna pacjenta (może naszego pracownika) wspierać. Prawda jest taka, że nie zawsze wiadomo jak. Webinar ten został z nami na długo i po raz kolejny uświadomił, że z ofertą benefitową warto wychodzić poza utarte schematy.

JP: Czy zauważyli Państwo przełożenie tych działań na zadowolenie z pracy?

Barbara Dunaj: Oczywiście, każdego roku mamy kompleksowe badanie ankietowe, która bada różne aspekty pracy w naszej firmie – w tym poziom satysfakcji z obszaru wellbeing. Dla naszego zespołu ważne są również rezultaty “tu i teraz” – wysoki poziom frekwencji na webinarach czy zwykłe, “korytarzowe” rozmowy, podczas których pada wiele pochlebnych słów na temat wellbeingowych aktywności. To budujące! Jesteśmy firmą ubezpieczeniową, więc “ubezpieczamy” naszych pracowników na przyszłość – profilaktyka i edukacja mają dla nas ogromne znaczenie. Czy działania te przekładają się bezpośrednio na sprzedaż? Trudno powiedzieć, ale z pewnością powodują, że nasi ludzie są po prostu szczęśliwsi.

 JP: A jak wyglądają Państwa najbliższe plany?

Ambitnie – jak zawsze :). Przed wakacjami planujemy webinar o oscarowym tytule “Wszystko, wszędzie naraz”. Geneza? Prywatnie zauważyłam, że oglądając wiadomości lub film potrafię jednocześnie przeglądać tzw. social-media lub sprawdzić maila. Jestem jednocześnie “wszędzie naraz” i robię “wszystko naraz”. Nie mówiąc już o multitaskingu, który aktualnie jest codziennością. Od pracowników wymagana jest jednocześnie umiejętność układania priorytetów oraz gotowość do ich nagłej zmiany. Świat paradoksów. Dlatego też chcemy pokazać pracownikom, do czego to może doprowadzić i jak z takim “przebodźcowaniem” walczyć.

Dodatkowo w tym roku podchodzimy pierwszy raz do tematu mobbingu i dyskryminacji. Chcemy opowiedzieć pracownikom o tym, jak poprawnie rozumieć te zjawiska i jak im zapobiegać. Przygotowujemy się również do tematu savoir-vivre – zachowaniach na spotkaniach handlowych, roli ubioru, miejscu spotkań biznesowych (biuro czy kawiarnia?). Są to tematy uniwersalne i ponadczasowe i właśnie te epitety będą nam towarzyszyć!

Wszystkie projekty, o którymi się z Panią podzieliłam realizowałam przez wiele lat. W Allianz Trade pracuje już piętnaście lat i to również z uwagi na dobrze zbudowana atmosferę pracy i podejście do work-well. Prywatnie jestem mamą dwóch nastolatków i nigdy nie miałam problemów z elastycznymi godzinami pracy i zrozumieniem od przełożonegokiedy dzieci były chore. Czas szkolny moich dzieci a w nim wiele przerw świątecznych zainspirował mnie do zorganizowania w naszej firmie  świetlicy dla dzieci klas (1-6). Wielu naszych pracowników musiało brać urlopy na czas Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy – dlatego zaprosiliśmy ich do biura z dziećmi organizując profesjonalna opiekę animatorów w naszych salkach konferencyjnych. Wielokrotnie organizowaliśmy bale mikołajkowe oraz „pożegnanie lata” zarówno dla naszych klientów z dziećmi jak i pracowników ze swoimi pociechami– mamy moc dobrych wspomnień z tych imprez. Dla tych, którzy nie mają dzieci mieliśmy zawsze oferty sportowo-kulturalne aktywności: dofinansowanie zajęć piłki nożnej, siatkówki plażowej. Warto tu wspomnieć, że Allianz jest sponsorem tegorocznej Olimpiady od wielu lat wspiera również paraolimipijczyków.Co pięć lat nasi najlepsi sportowcy biorą udział w Olimpiadzie Allianz, w ubiegłym roku przywieźliśmy cztery medale z Barcelony.

JP: Bardzo dziękuję za inspirującą rozmowę i gratuluję pomysłów! Państwa firma to prawdziwe “wellbeingowe eldorado” i zdecydowanie wzór do naśladowania 🙂