Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?

Jak stres w pracy może wpłynąć na nasze zdrowie?

Życie w ciągłym napięciu, gonienie za terminami, rozmowy z klientami i partnerami biznesowymi, ogromna odpowiedzialność i wiele innych czynników – to wszystko powoduje ogromny stres w pracy. Nawet jeżeli nie odczuwasz go na co dzień, prędzej lub później odezwie się i zaatakuje. Stres jest chorobą cywilizacyjną, dotykającą coraz więcej osób. Nie warto go bagatelizować, gdyż prowadzi do poważnych skutków zdrowotnych.

co to jest stres w pracy

Czy znasz przyczyny stresu w pracy?

Zaczyna się całkiem niepozornie. Słabszy dzień, mniejsza efektywność, dezorientacja, rozkojarzenie – nic wielkiego. Każdy czasami miewa takie dni. Z biegiem czasu problem eskaluje, przełożony jest niezadowolony z efektów, klienci zaczynają Cię denerwować, stajesz się drażliwy i niespokojny lub przeciwnie – wycofany i przemęczony. Kłopoty z pracy przenosisz do domu i odwrotnie, domowe problemy wpływają na Twoją pracę w biurze.

Możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy, ale skutki stresu w pracy oddziałują na każdy aspekt Twojego życia. Pewne jest, że nie warto tłumić emocji, gdyż osoby zamknięte w sobie, pesymiści i introwertycy najgorzej radzą sobie z problemami. Każdy człowiek ma pewien próg odporności, po przekroczeniu którego nie jest w stanie efektywnie funkcjonować zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.

Sposoby na walkę ze stresem?

1. Dobrze zorganizowany poranek

Poranek często nadaje tor reszcie Twojego dnia. Jeśli wstajesz za późno i w pośpiechu wychodzisz do pracy, prawdopodobnie przełoży się to na Twoje samopoczucie już na miejscu w biurze. Sposób?

Obudź się 15 minut wcześniej i wyjdź z domu 15 minut wcześniej. Jeśli nieustannie walczysz z czasem, aby się nie spóźnić. Poświęć trochę czasu, aby zjeść pożywne śniadanie. W drodze do pracy słuchaj muzyki, którą lubisz i która poprawia Ci nastrój.

śniadanie przed pracą

2. Pamiętaj o przerwach!

Nawet jeśli pracujesz do późnych godzin, krótkie przerwy mogą przynieść ogromne korzyści zdrowotne. Jeśli nawet nie zauważasz kiedy minęło kilka godzin bez odchodzenia od biurka potrzebujesz swego rodzaju przypominajek, aby wstać od komputera i na chwilę odciąć się od pracy. Dobrym pomysłem jest ustawienie alarmu co 1 – 1,5 h, aby na chwilę odejść od biurka, przeciągnąć się i odprężyć wzrok. Coraz bardziej popularnym sposobem są organizowane w miejscu pracy masaże biurowe, które pozwalają w kwadrans odprężyć i rozluźnić organizm. Niestety nie każdy potrafi zainwestować swój czas w zdrową przerwę… wiele osób spożywa nawet posiłki przy komputerze, a to ogromy błąd! Wbrew pozorom wcale nie oszczędzasz czasu, a wręcz przeciwnie spada Twoja koncentracja i efektywność, a więc czas na wykonanie danego zadania wydłuża się. Szukaj okazji, aby przejść się i oderwać na chwilę od pracy z komputerem.

3. Pomysły na ruch w pracy?

4. Trenuj koncentracje, czyli tu i teraz

Żyj i pracuj tu i w tej chwili. Koncentracja, czyli umiejętność świadomego i nieosądzającego kierowania swojego umysłu na wybrany element bieżącego doświadczenia. Tak jak każdą umiejętność, można i należy ją trenować. Uwaga to nie relaksacja! To bardzo ważne. Podczas ćwiczenia koncentracji nie musisz czuć się ani spokojnie, ani dobrze. Nie musisz też nie myśleć. Masz po prostu obserwować. Najłatwiej to zrobić obserwując oddech. To dlatego, że oddech masz zawsze przy sobie. Znajdź takie miejsce w ciele, gdzie doznania związane z oddychaniem są najbardziej wyraźne. Obserwuj doznania związane z oddechem. Jeśli pojawiają się myśli, to zauważ to i delikatnie wróć do obserwacji oddechu. Jednak równie dobrze możesz obserwować cokolwiek innego. Na przykład bicie serca. Siedzenie na fotelu, odczucie siedzenia, czyli tego, jak plecy opierają się na oparciu, stopy na podłodze.

4. Nigdy nie pozwól, aby konflikty w pracy wyprowadziły Ciebie z równowagi

unikanie konfliktów w pracy

Biorąc pod uwagę czas spędzony z Twoimi kreatywnymi kolegami, od czasu do czasu masz prawo się pogubić i ich nie rozumieć. Problem pojawia się, gdy napięcie między wami nie zostanie skutecznie rozwiązane. Staraj się rozwiązywać problemy do końca. Niedopowiedzenia to prosta droga do stresu. Jednak pamiętaj, że ostatecznym celem zarządzania konfliktem jest rozwiązanie problemu, a nie wygrana.

5. Wejdź w nowy tydzień z pozytywną postawą, by pokonać stres w pracy

Wykorzystaj w pełni swój cały weekend, aby móc rozpocząć poniedziałek z nową energią. Przed wyjazdem do pracy w piątek, staraj się zakończyć najważniejsze zadania, aby móc w spokoju cieszyć się wolnymi dniami. W piątek zaplanuj zadania na poniedziałek, abyś mógł lepiej zarządzać swoim czasem po weekendzie. Jeśli Twój stres wzrasta w niedzielne po południu, zaplanuj atrakcje na ten czas, abyś mógł uwolnić umysł od stresujących myśli. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nie tylko nie zregenerujesz się w dni wolne, ale także obudzisz się w poniedziałek w stanie stresu.

pozytywnie do pracy

Stres w pracy w sposób nieuchronny wypływa na całe życie, a przede wszystkim na nasze zdrowie i szczęście. Warto więc poświęcić czas na naukę radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi.

©For Good Health

Comments are closed.