Natura obdarzyła nas pięcioma zmysłami, którymi poznajemy bodźce z otaczającego nas świata: wzrokiem, słuchem, węchem, dotykiem oraz smakiem. Najbardziej stymulującym zmysłem bez wątpienia jest dotyk i jaką rolę odgrywa w biznesie? Działa on jako dopełnienie wzroku – kiedy człowiek najpierw zobaczy przedmiot, a potem ma możliwość go dotknąć, przeżywa bardziej kompleksowe doświadczenie poznawcze.
Dotyk jest uznawany za jeden z najważniejszych zmysłów ze względu na jego bezpośredni związek z mechanizmami obronnymi, a także za najbardziej pierwotny zmysł. Niektóre gatunki, takie jak ameba, ewoluowały w taki sposób, że posiadają zdolność czucia, mimo braku zmysłu słuchu czy wzroku. Dotyk jest również pierwszym zmysłem, który rozwija się u płodu – już między 5 a 8 tygodniem ciąży.
Rola dotyku w biznesie, mimo swojej złożoności, jest fascynująca i pełna subtelnych niuansów. Czy wiedzieliście, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Uniwersytet Harvarda, dotyk może przekazywać szereg emocji z większą precyzją niż mowa ciała czy ton głosu? Dotknijmy tego tematu bardziej 🙂
Dotyk – jak go odczuwamy?
Choć dotyk kojarzy się głównie z dłońmi, nasze ciało, pokryte średnio 2 metrami kwadratowymi skóry, posiada około 70 milionów receptorów czuciowych, które obejmują:
– Mechanoreceptory, reagujące na nacisk,
– Termoreceptory, które odczuwają ciepło i zimno,
– Nocyreceptory, odpowiedzialne za odczuwanie bólu.
Stymulacje te są przekazywane do mózgu za pomocą nerwów czuciowych. Oprócz receptorów wyróżniamy także narządy czucia powierzchniowego (odpowiedzialne za odczuwanie takich wrażeń jak chłód czy swędzenie) oraz narządy czucia głębokiego (dzięki którym odczuwamy ból narządów wewnętrznych czy ciężar przedmiotów).
Reakcje na dotyk są często automatyczne, niezależne od naszej woli. Przyjemność wywołana przez delikatne dotknięcie jest bezwarunkowa, natomiast dotknięcie czegoś zbyt gorącego natychmiast wywołuje odruch obronny.
Gdy nasze receptory czuciowe rejestrują dotyk, sygnał jest przekazywany do mózgu, co skutkuje wydzielaniem hormonów takich jak oksytocyna – hormon miłości, który pogłębia więzi, oraz serotonina, która przyczynia się do poczucia radości i wewnętrznej równowagi. Uwalnianie tych hormonów prowadzi do stopniowego spadku napięcia fizycznego i psychicznego, co przynosi rozluźnienie i odpoczynek.
Stąd też biorą się terapie oparte na dotyku. Są one stosowane przede wszystkim w przypadkach zaburzeń integracji sensorycznej, np. u dzieci z autyzmem. Dodatkowo badania z Uniwersytetu Harvarda wykazują, że dotyk wspomaga leczenie depresji, zaburzeń odżywiania, głębokich stanów lękowych oraz bezsenności, a także przyspiesza regenerację po urazach i operacjach. Powstają też zawody, które sprytnie monetyzują moc dotyku. Profesjonalny przytulacz, który pojawił się w Azji, zdobywa popularność na całym świecie, oferując klientom usługi przytulania i głaskania, które nie mają charakteru seksualnego, ale są formą terapii.
Dotyk w biznesie? Oto trzy pewniaki:
1. Masaż biurowy
Masaż biurowy, jako element programów wellbeingowych, zyskuje na popularności nie tylko ze względu na jego relaksacyjne właściwości, ale także z powodu konkretnych korzyści biznesowych. Według badań opublikowanych w „Journal of Occupational Health Psychology”, regularne sesje masażu mogą redukować ogólny poziom stresu wśród pracowników o nawet 25%. Firmy, które wprowadziły masaż jako standardowy benefit, odnotowują wzrost zadowolenia z pracy i lepsze wyniki finansowe. Więcej o mocy masażu biurowego przeczytasz tutaj.
2. Poklepywanie po ramieniu
To pozornie prosty gest ma wielką moc. W kulturach, gdzie jest on akceptowany, poklepywanie po ramieniu może efektywnie zwiększać zaangażowanie pracowników. Z badań przeprowadzonych przez „American Journal of Public Health” wynika, że takie gesty mogą znacząco wpłynąć na morale zespołu, co jest kluczowe w osiąganiu wysokiej produktywności.
3. Uścisk dłoni
Uścisk dłoni to kluczowy element w biznesie, pełniący rolę nie tylko w powitaniach, ale także w tworzeniu trwałych pierwszych wrażeń. Ciekawostką jest, że zgodnie z badaniami „Personality and Social Psychology Bulletin”, jakość uścisku dłoni może wpływać na percepcję kompetencji i otwartości osoby, co jest niezwykle istotne w negocjacjach i budowaniu relacji.
W światowej mozaice kulturowej dotyk może być interpretowany na wiele różnych sposobów, ale jedno jest pewne – nie tylko wzmacnia relacje interpersonalne i zwiększa zaufanie, ale także może przyczyniać się do lepszego samopoczucia i produktywności pracowników.