CZY MAŁE FIRMY MOGĄ MIEĆ ATRAKCYJNE ŚWIADCZENIA DLA PRACOWNIKÓW?
Służbowy samochód, telefon, komputer – na takie świadczenia dla pracowników można liczyć w dużych firmach. A co z przedsiębiorstwami, których nie stać na takie wynagrodzenie?
Nie każdą firmę, szczególnie te niewielkie, stać na tak bogaty pakiet świadczeń. Z drugiej strony, również małe i średnie przedsiębiorstwa muszą dbać o dobrych pracowników. Zwłaszcza takich, którzy posiadają bardzo wąskie, specjalistyczne kompetencje.
Warto więc, aby pracodawcy zwrócili uwagę na bardziej osiągalne rozwiązania. Relatywnie tanim narzędziem jest możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy, a także grupowe ubezpieczenia na życie.
Rozwiązaniem dla małych firm jest również usługa masażu biurowego połączonego ze szkoleniami z ergonomii stanowiska pracy.
ŚWIADCZENIA DLA PRACOWNIKÓW W POSTACI MASAŻU BIUROWEGO
Masaże biurowe wykonywane są na miejscu w siedzibie firmy. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu salki konferencyjne lub pokoje relaksu. Odpowiednia aranżacja pozwala każde miejsce zamienić w oazę spokoju. Masaże trwają średnio 15 – 20 minut, wykonuje się je przez ubranie na bardzo wygodnym krześle. Krzesło masażowe jest w pełni regulowane i zaprojektowane tak, aby umożliwić pracownikowi przyjęcie komfortowej i wygodnej pozycji.
Specjalnie opracowana technika pozwala w krótkim czasie odprężyć się i rozluźnić spięte mięśnie pleców, karku, szyi, rąk i głowy. Nie są używane żadne olejki i kremy. Tym samym pracownicy po masażu są od razu gotowi, aby powrócić do swoich obowiązków. Odpowiednio wykonany masaż zmniejsza ciśnienie krwi, łagodzi zapalenia stawów, poprawiają bóle stawów i mięśni, zwłaszcza w bolesnych obszarów szyi i pleców, a nawet zwiększa odporność na przeziębienia i grypę. Ponadto pozwala pozbyć się drętwienia związanego z nadmiernym użyciem klawiatury, myszy czy też nieprawidłowej pozycji przy biurku.
MASAŻ BIUROWY – NOWOCZESNY BENEFIT
Trend ten to już chleb powszedni na Zachodzie. W Polsce to świadczenie również zaczyna być doceniane. Pracodawcy powoli zaczynają zauważać, że relaksacyjne przerwy dla podwładnych przekładają się na zwiększenie ich wydajności. Ci, którzy zdecydowali się na udostępnienie pracownikom możliwości korzystania z masażu w biurze nie żałują i podkreślają, że po takich zabiegach pracownicy nie tylko żwawiej biorą się do pracy i dają z siebie więcej niż wtedy, gdy są zmęczenie, ale też są osobami bardziej przywiązanymi do firmy, w której pracują.
Traktując masaże w firmie jako interesujące, oryginalne benefity pracownicze, pracownicy zdecydowanie lepiej oceniają miejsce, w którym są zatrudnieni, a ich dobre nastawienie wpływa na atmosferę w całej firmie. Przerwa staje się w dzisiejszych czasach czymś więcej niż czasem, kiedy można poplotkować i zaparzyć kawę. Chwila odetchnienia w pracy wykorzystywana jest do maksimum tak, aby faktycznie naładować baterie, odprężyć się i wrócić na swoje stanowisko pełnym energii i gotowym do dalszego działania.
Usługa ta poza profilaktycznym działaniem daje pracownikom stały dostęp do terapeutów, którzy w każdej chwili są gotowi, aby nieść pomoc związaną z dbaniem o zdrowy kręgosłup. Zwiększa się tym samym świadomość prozdrowotna w firmie. Masaż biurowy staje się ważnym i momentami niezbędnym dodatkiem, aby cieszyć się zdrowymi i zmotywowanym zespołem.
SZKOLENIA Z ERGONOMII – BHP W NOWYM WYDANIU
Szkolenia z ergonomii są dalekie od znanych wszystkim szkoleń BHP. Warsztaty prowadzone są przez fizjoterapeutów, pozwala to więc zupełnie inaczej spojrzeć na tak ważne prawidłowa postawa podczas pracy siedzącej i stojącej. Specjaliści poza ustawieniem stanowiska wg wytycznych, uczą pracowników poprawnej postawy, ćwiczeń możliwych do wykonania w pracy, technik automasażu i sposobów na pozbycie się bólu pleców.
Prozdrowotne świadczenia dla pracowników pozwalają wyjść poza konwenanse, a korzyści z nich płynące zawsze odczuwalne są przez jedną i drugą stronę. Pracodawca ma efektywny, zmotywowany i gotowy do działania zespół, a sami pracownicy są zdrowsi, odstresowani i mają więcej energii.
Samo jednak wprowadzenie benefitów dla pracowników nie wystarczy. Jak się okazuje wykorzystanie dostępnych świadczeń w firmach w Warszawie i wielu innych miastach nie jest tak wielkie, jak mogłoby się wydawać. Czasami przyczyną jest dobór nieodpowiednich dodatków, utrudniony dostęp lub zaburzona komunikacja.
SPOSOBY DLA PRACODAWCÓW, KTÓRE POZWOLĄ NA ZWIĘKSZENIE WYKORZYSTANIA BENEFITÓW WŚRÓD PRACOWNIKÓW:
1. Pomóż zrozumieć pracownikom, co jest oferowane w dostępnych świadczeniach
Aby skorzystać z benefitów, pracownicy muszą zrozumieć, jakie opcje są dostępne, co one obejmują i jakie kroki muszą podjąć. Główną barierą jest tu brak świadomości i edukacji. Jednak przy odpowiedniej komunikacji, pracownicy będą bardziej skłonni do udziału w programie świadczeń. Wprowadzając program należy edukować pracowników o różnych dostępnych planach, o korzyściach wynikających z korzystania z konkretnego świadczenia dla pracowników.
2. Zaplanuj świadczenia do indywidualnych potrzeb pracowników
Tworząc ankietę wśród pracowników można sprawdzić ich zapotrzebowanie na benefity. Jedak warto takie badania przeprowadzać co pewien okres. Dziś możemy mieć ogromną potrzebę posiadania dostępu do siłowni, jednak po jakimś czasie może się okazać, że nie mamy na nią czasu i bardziej wartościowym byłby dla nas pakiet masaży biurowych w firmie.
3. Promuj świadczenia w firmie przez cały rok
Mówiąc o korzyściach wynikających z benefitów tylko na samym początku nie wystarczy. Informuj pracowników o ich zaletach w zależności od aktualnych wydarzeń w pracy. Na przykład podczas intensywniejszej niż zazwyczaj pracy, zachęcaj do korzystania ze świadczeń pozwalających uwolnić od stresu. Podpowiadaj w jaki sposób wykorzystać świadczenie, podkreślaj, że jest ono niezwykle ważne w tym momencie ich pracy.
4. Ułatw pracownikom dostęp do świadczenia
Jeżeli pracownicy muszą czekać zbyt długo na benefit, nie otrzymują niezbędnych informacji, albo muszą przejść skomplikowany proces rejestracji mogą się zniechęcić i nie wykorzystać potencjału jaki daje im firma. Usprawnienie procesu rejestracji online oraz umożliwienie samodzielnej rejestracji da większą szansę na wykorzystanie dostępnego programu.
DOPASOWANIE ŚWIADCZEŃ DO POTRZEB PRACOWNIKÓW
Świadczenia dla pracowników coraz częściej są stałym elementem systemu motywacyjnego firmy, a pracownicy doceniają je i realnie czują się bardziej zmotywowani do wykonywania swoich zadań. Warto jednak pamiętać o tym, że rację bytu mają tylko takie benefity, które naprawdę wpisują się w krąg zainteresowań pracowników i ich satysfakcjonują. Lojalności i zaangażowania nie zbuduje się wręczając takie same świadczenia wszystkim pracownikom. Nietrafiony dodatek to dla pracodawcy strata pieniędzy, a dla zespołu znak, że tak naprawdę nikt nie zatroszczył się o to, czego im najbardziej potrzeba.
Filozofia benefitów w firmie może dawać doskonałe rezultaty w walce z rekrutacją i rotacją pracowników oraz mieć głębszy sens o ile świadczenia będą właściwie dopasowane do odbiorcy. Jeśli będą odpowiedzią na jego potrzeby z pewnością pozytywnie wpłyną na sposób myślenia o miejscu pracy, zwiększając tym samym przywiązanie do pracodawcy.